Wednesday, August 29, 2012


Assalamualaikum..saya terpanggil untuk berkongsi dengan muslimin dan muslimat tentang perkara dalam video diatas. Sedikit sebanyak menyentuh jiwa yg halus ini. Sepotong kata dari ulamak ulamak terulung mengatakan bahawa anak adalah penyambung sesuatu keturunan. Tanpa zuriat keturunan itu akan berhenti di situ sahaja. Sedarlah bahawa segala manusia di atas bumi Allah ini ditakdirkan menjadi khalifah yg dapat memakmurkan dan memelihara bumi Allah ini. Khalifah yg dimaksudkan khalifah yg mempunyai cukup bekal ilmu agama dan segala ilmu dunia dan akhirat. Antaranya ilmu tersebut ialah pengurusan jenazah dari pada mula sehingga ke akhirnya. Asal disebut jenazah,semua mungkin mempunyai sifat takot, risau dan sedih. Bagi berkongsi sedikit ilmu,saya pernah menghadiri dan menyertai proses memandikan jenazah. Adakah memandikan jenazah ini boleh mendatang kesan atau nama lain "badi" yang berkekalan? Memandikan jenazah itu sendiri mempunyai banyak keistimewaan dan kesedaraan tersendiri. Bagi saya kesan memandikan jenazah itu sendiri amat mendalam dalam hati saya yang mengingatkan saya tentang apa itu erti memandikan jenazah. Melihat mayat yg kaku, tidak bergerak lgsg, tidak bernyawa di mana saya dan yg lain lain perlu memandikan jenazah tersebut. Subhanallah, Allah mengurniakan satu perasaam yg tidak dapat di bayangkan bagi insan yg masih hidup di atas muka dunia ini. Saya menyeru untuk diri saya dan yg lain lain samada muslimin atau muslimat, persiapkan dirimu dengan ilmu Allah demi kebaikan umat Islam sejagat terutamanya dalam soal memandikan jenazah. Video di atas saya kongsikan atas kesedaran saya sendiri yg masih mempunyai raja dan permaisuri di dalam keluarga saya, bila tiba satu hari nnti,saya berdoa pada Allah Yang Maha Esa semoga saya dapat menjadi anak yg berjaya memelihara kedua ibu bapa sebelum menemuai Allah. Hayati dengan hati yg ikhlas dan sedarlah apa itu tanggung jawab kita sebagai seorg anak. Jazakallah.

No comments:

Post a Comment